تحلیل بنیادی نورد آلمینیوم اراک (فنوال) – تحلیل جامع

تحلیل-بنیادی-سهام-نورد-المینیوم

معرفی بنیادی شرکت تولیدی نورد آلمینیوم اراک(فنوال)

شرکت گروه کارخانه های تولیدی نورد آلومینیوم (سهامی عام) در سال ۱۳۵۱ در کیلومتر دو جاده ‏اراک – تهران و در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار توسط بخش خصوصی ‏تاسیس شد. ‏این شرکت با برخورداری از نیروی انسانی ‏مجرب، تجهیزات منحصر به فرد تولیدی و آزمایشگاهی و تجهیزات مدرن ‏متالورژی از بزرگترین تولید کنندگان انواع محصولات آلومینیومی در منطقه ‏محسوب شده و تنها تولید کننده انواع پلیت ، ورق و کویل آلومینیومی به روش ‏نورد گرم در تنوع آلیاژ و ضخامت در کشور میباشد. دیگر محصول شرکت تولید ورقهای رنگی نمای ساختمان (ورق کامپوزیت) با نام تجاری آلکونام میباشد. همچنین این شرکت تنها تولیدکننده آلومینیوم کلد در ایران است.

توانمندی‌های تولید نورد آلمینیوم

شرکت نورد آلومینیوم در حال حاضر با ظرفیت سالانه ۲۴۰۰۰ تن محصول نورد سردی و ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ مترمربع ورق کامپوزیت آلومینیومی، فعالیت می‌نماید. این شرکت با برخورداری از نیروی انسانی مجرب ، تجهیزات منحصر به فرد تولیدی و آزمایشگاهی و تجهیزات مدرن متالورژی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع محصولات آلومینیومی به روش نورد گرم در تنوع آلیاژ و ضخامت در منطقه محسوب میشود. از مزایای این روش تولیدی خواص متالورژیکی و مکانیکی بهینه نسبت به سایر روشهای تولید است . هم‌اکنون محصولات شرکت انواع کویل ، تسمه، پلیت، آلومینیوم کلد، ورق رنگی، ورق کامپوزیت آلومینیوم، ورق‌های سینوسی ، ذوزنقه‌ای، آجدار،  ساده و محصولات آلیاژی سری ۵۰۰۰ می‌باشد.محصولات شرکت به کشورهای انگلستان، ژاپن، آلمان، ترکیه، عراق، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و …. صادر گردیده است.

محصولات آلیاژی سری ۵۰۰۰

برخورداری از تکنولوژی نورد گرم NASH   ایالات متحده ، تولید آلیاژهای سری ۵۰۰۰ به ویژه با درصد منیزیوم بالاتر از ۲ درصد را برای این شرکت فراهم آورده است و عنوان تنها تولید کننده این محصولات ( با درصد منیزیوم بالاتر از ۲ ) در کشور ، یکی دیگر از افتخارات و توانایی‌های منحصربفرد این شرکت می‌باشد.

از خصوصیات این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • استحکام بالا

  • مقاومت به خوردگی بسیار خوب مخصوصاً در محیط‌های دریایی

  • قابلیت جوشکاری بسیار خوب

  • قابلیت فرم‌پذیری مناسب

  • قابلیت آنودایزینگ بسیار خوب

این محصولات در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی، صنایع نفت و گاز، صنایع خودرو، صنایع الکتریکی، ساخت واگن قطارهای شهری، مخازن و … کاربرد دارند . این سری آلیاژی شامل آلیاژهای مختلفی است که از پرکاربردترین آنها ، آلیاژهای ۵۰۵۲ و ۵۷۵۴ هستند.

موضوع فعالیت

تأسیس کارخانجات تولیدی و صنعتی به منظور ساخت ورق آلومینیوم و هر نوع فرآورده های دیگر آلومینیومی و تصدی به هر نوع امور تولید و صنعتی و فروش محصولات و مصنوعات شرکت ، ارائه دهنده خدمات آزمون بعنوان آزمایشگاه همکار به اداره کل استاندارد و سایر سازمان ها و متقاضیان مراکز دولتی و خصوصی پیرامون : استاندارد آلیاژهای آلومینیوم و آلومینیوم کار پذیر (مطابق استاندارد ملی شماره ۱۶۵۸۸)، آزمون کشش در دمای محیط ، آزمون سختی سنجی و آزمون آنالیز شیمیایی (کوانتومتری و انجام کلیه اموری که به طور مستقیم و غیر مستقیم مربوط به موضوع شرکت باشد

استراتژی اصلی شرکت نورد آلومینیوم

اصلی ترین استراتژی شرکت کسب برتری عملیاتی در تولید محصولات آلومینیومی با اقل بهای تمام شده و بالاترین بهره وری ممکن و نیز حفظ کیفیت برای کسب رضایتمندی بیشتر مشتریان می باشد.

تحلیل-بنیادی-نورد-المینیوم.

اصلی ترین برنامه های عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۷ عبارتند از :

۱- کاهش هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات

۲- تسخیر بازارهای جدید فروش و بدست آوردن سهم بازار با توجه به ظرفیتهای تولید محصولات

٣- پرداخت به موقع تسهیلات بانکی ، اخذ تسهیلات بانکی ارزان قیمت و کاهش هزینه های مالی

جایگاه شرکت در صنعت

آلومینیوم چه از نظر خواص و چه از نظر ارزش ، کاربردی ترین فلز بعد از فولاد است و تقریبا در تمامی بخش های صنعت دارای اهمیت می باشد . رشد روز افزون استفاده از این فلز در صنایع خودرو سازی ، ساختمان ، ظروف و صنایع پیشرفته نشان از نقش فزاینده صنعت آلومینیوم در اقتصاد کنونی جهان دارد. در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ مصرف کویل ، ورق و تسمه آلومینیومی از لحاظ وزنی در کشور کاهش یافته است . سهم شرکت نورد آلومینیوم از بازار داخلی کویل ، ورق و تسمه آلومینیومی (غیر از فویل) در سال ۱۳۹۶ حدود ۶۳ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۶% رشد داشته است . شایان ذکر است که در سال ۱۳۹۶ نیز همانند سال ۱۳۹۵ فروش کارمزدی محصول به حداقل رسیده و اکثر فروش ها به صورت غیر کارمزدی صورت گرفته است . علیرغم افزایش سهم شرکت نورد آلومینیوم در بازار کویل ، ورق و تسمه آلومینیومی سهم شرکت از بازار ورق کامپوزیت کاهش داشته و از ۱۰٪ در سال ۱۳۹۵ به حدود ۵٪ کاهش یافته است . عمده ترین دلیل کاهش سهم بازار ورق کامپوزیت مسأله قیمت و واردات کویل رنگی با تعرفه ۵% می باشد.

 هیئت مدیره ی شرکت

نام شرکت درصد
شرکت آلومینیوم تابنده اراک ۱۶٫۰۵
شرکت مدبرتجارت آریا ۹٫۸۷
شرکت پرتوکالاپردیس ۸٫۳۲
شخص حقیقی ۷٫۵۲
شخص حقیقی ۵٫۴۲
شرکت مشاورسرمایه گذاری تامین سرمایه نوین ۴٫۴۶
شخص حقیقی ۴٫۳۵
شخص حقیقی ۳٫۳۶
شخص حقیقی ۳٫۳۶
شخص حقیقی ۳٫۳۶
شخص حقیقی ۳٫۳۶
نامشخص ۱٫۷۶


فروش و صادرات

واحد فروش و صادرات شرکت نورد آلومینیوم با داشتن فعالیت گسترده در سطح کشور و همچنین بازاریابی در کشورهای مختلف توانایی ارائه خدمت به صنایع وابسته را دارا و بوده و توانسته است محصولات خود را به کشورهایی نظیر انگلستان، ژاپن، آلمان، ترکیه، عراق، افغانستان و … صادر نماید.

تحلیل بنیادی شرکت تولیدی نورد آلمینیوم اراک (فنوال)

در این نوشتار قصد داریم به جهت اشنایی سهامداران و سرمایه گذاران روش تحلیل بنیادی فنوال به همراه انالیز وضعیت فعلی ان را به صورت دقیق و جزئی بررسی نموده و تحلیل بنیادی فنوال آن را به صورت گام به گام آموزش خواهیم داد.

بازده سالانه سهام فنوال در بورس تهران

بازده سالانه فنوال
بازده سالانه فنوال (جهت دریافت آخرین اطلاعات  اینجا را کلیک کنید)

میزان فروش سالانه فنوال ( گروه کارخانه های تولیدی نورد آلمینیوم)

میزان-فروش-سالانه-فنوال
میزان-فروش-سالانه-فنوال (جهت دریافت آخرین اطلاعات  اینجا را کلیک کنید)

بررسی نسبت های مالی پر اهمیت شرکت

در صنایع تولید فلزات اهمیت نسبت های مالی بسیار پر اهمیت می باشد در این بخش به صورت متناوب هر کدام از نسبت های مالی را که برای تحلیل بنیادی فنوال و مقایسه ان با سایر شرکت های فلزی مهم می باشد به صورت مستمر تکمیل خواهیم کرد.

نسبت های نقدینگی

توجه به ریسک نقدینگی که در این صنعت وجود دارد اهمیت بررسی ( نسبت های مالی نقدینگی ) شرکت پر اهمیت میباشد از این منظر به نسبت جاری این شرکت توجه بفرمایید

نسبت-جاری-سالانه-فنوال
نسبت-جاری-سالانه-فنوال (جهت دریافت آخرین اطلاعات  اینجا را کلیک کنید)

همانطور که مشاهده می فرمایید نسبت جاری شرکت از سال ۱۳۷۹ به طور مستمر افزایش پیدا کرده است مقدار ۳۵ درصد به ۱۲۸ درصد در سال  ۹۷ رسیده است قابل توجه است که نسبت های بالای صد در صد برای نسبت جاری نشان دهنده افزایش توانایی مالی شرکت در پرداخت بدهی های بلند مدت خود می باشد در شرایط کنونی که اکثر شرکت های فولادی و فلزی دچار مشکل نقدینگی می باشند از منظر تحلیل بنیادی فنوال این نسبت نشان‌دهنده قدرت نسبی این شرکت نسبت به سایر سهام های  هم صنعت خود می باشد.

مواد اولیه المینیوم

الومینا مهمترین ماده اولیه مصرفی شرکت نورد المینیوم است که قیمت گذاری ان همواره متناسب با بورس لندن و ذخایر آن تغییر میکند بهای تمام شده شرکت کند از مواد تشکیل شده است مواد اولیه مصرفی شرکت پودر آلومینا می باشد شرکت علاوه بر تامین آن از داخل کشور نیاز به واردات آن نیز دارد تقریباً می‌توان گفت در سال‌های اخیر شرکت در مقابلش های صادراتی پودر آلومینا دریافت می‌کرده است سر بار شرکت دومین جذب های تمام شده می باشد که تقریبا نیمی از آن را به سوخت تشکیل می دهد و به بیان کلی کلی می توان نتیجه گرفت صنعت آلومینیوم سازی صنعت وابسته به انرژی برق میباشد.

این نوشته به طور مستمر تکمیل میگردد در صورتی که این آموزش برای شما مفید است نظر خود را ارسال فرمایید

پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مالکیت مادی و معنوی این سایت متعلق است به namasashm.com