محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ( ROI ) در تحلیل بنیادی شرکت ها

بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه ( ROI ) چیست ؟

بازگشت سرمایه ( ROI ) یک معیار عملکردی است که برای ارزیابی کارایی یک سرمایه‌گذاری یا مقایسه بازده تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف با یکدیگر استفاده می شود.

ROI سعی می‌کند به طور مستقیم میزان بازگشت سرمایه‌گذاری خاص را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری آن اندازه‌گیری کند . برای محاسبه بازده سرمایه ، سود ( یا عایدی) یک سرمایه‌گذاری را بر هزینه سرمایه‌گذاری آن تقسیم می‌نمایند. نتیجه به صورت درصد یا نسبت داده حاصل میشود که به ان ROI گفت می شود.

 

فرمول محاسبه بازگشت سرمایه :

هزینه سرمایه‌گذاری / ( درامد سرمایه گذاری )= ROI

هزینه سرمایه‌گذاری / ( هزینه سرمایه‌گذاری – درامد سرمایه گذاری )= ROI

 

در فرمول بالا ، ” درامد سرمایه‌گذاری ” به درآمد حاصل از فروش سود خالص اشاره دارد . از آنجا که ROI به عنوان یک درصد اندازه‌گیری می‌شود ، می‌تواند به راحتی با بازگشت‌ها از سایر سرمایه‌گذاری‌ها مقایسه شود ، که به فرد اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را با یکدیگر مقایسه نماید .

ROI یک معیار محبوب به خاطر تطبیق پذیری و سادگی آن است . اساسا ً، ROI را می‌توان بعنوان یک سنجش ابتدایی سود سرمایه مورد استفاده قرار داد .از نسبت ROI در می توان در جهت سرمایه‌گذاری در سهام شرکت ها استفاده کرد ،یا از آن برای جهت مفایسه طرح های توسعه ای یک بنگاه مورد استفاده قرار داد یا حتی جهت محاسبه بازگشت سرمایه در معامله املاک و مستغلات مورد استفاده قرار داد .

استفاده از بازگشت سرمایه بسیار آسان است و میتواند در حوزه های گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد.

اگر بازدهی سرمایه خالص مثبت باشد ، احتمالا ً ارزشمند است . اما اگر فرصت‌های دیگر دارای بازگشت سرمایه ی بالاتری موجود باشند ، این سیگنال‌ها می‌توانند به سرمایه گذاران کمک کنند که بهترین گزینه‌های را حذف یا انتخاب کنند. به همین ترتیب ، سرمایه گذاران باید از منفی بودن منفی اجتناب کنند که نشان‌دهنده یک زیان خالص است .

محدودیت‌های ROI

باید در نظر داشت معیار بازگشت سرمایه محدودیت های ذاتی دارد که باید به انها توجه کرد به طور مثال عدم توجه به مدت سرمایه گذاری و همچنین عدم توجه به ارزش زمانی پول در طول زمان از این رو در برخی از موارد بنا به کاربرد از سایر نسبت های هم تراز آن استفاده میشود به طور مثال NPV

 

گسترش کاربرد بازگشت سرمایه

همانطور که میدانید سرمایه تنها شامل مفاهیم مالی نمیشود و میتواند طیف گوناگونی را شامل شود اخیرا، سرمایه گذاران و کسب و کارها به توسعه شکل جدیدی از اندازه گیری سرمایه ، موسوم به ” بازگشت اجتماعی سرمایه‌گذاری ” یا “SROI ” بهره برده‌اند . SROI ابتدا در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسعه یافت و تاثیرات گسترده‌تر پروژه‌های با ارزش افزون بر عایدی مالی آن در نظر گرفت ( به عنوان مثال معیارهای اجتماعی و محیطی که در حال حاضر در حساب‌های مالی مرسوم منعکس نشده اند) .

SROI به درک ارزش پیشنهادی معیارهای خاص ESG ( حاکمیت اجتماعی ) کمک می‌کند که در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اجتماعی یا مسئولیت اجتماعی ( SRI ) بکار می‌رود . برای مثال ، یک شرکت ممکن است متعهد به بازیافت آب در کارخانجات خود و جایگزین کردن روشنایی آن با همه لامپ‌های LED باشد .

این تعهدات یک هزینه فوری دارند که ممکن است منجر به تاثیر منفی سرمایه گذاری در معیار های سنتی داشته باشد – با این حال ، سود خالص برای جامعه و محیط می‌تواند منجر به X واحد ارزش افزوده مثبت شود .

چندین نوع جدید دیگر از ROI وجود دارد که برای اهداف خاص توسعه یافته‌اند . آمار وب سایت‌های ارتباط جمعی ، اثربخشی کمپین ‌های رسانه‌های اجتماعی را به طور دقیق معین می‌کند – به عنوان مثال ، چند کلیک یا لایک برای یک واحد تلاش تولید می‌شوند . به طور مشابه ، آمار بازاریابی ROI سعی می‌کند بازده مربوط به فعالیت‌های تبلیغاتی یا بازاریابی را شناسایی کند .

هزینه های بازاریابی – سود ناخالص
هزینه های بازاریابی

بدین ترتیب ، ” بازدهی سرمایه ” به مقدار اطلاعات آموخته‌شده و به عنوان نرخ بازگشت دانشی یا آموزش مهارت‌ها مربوط می‌شود . همانطور که جهان پیشرفت می‌کند و اقتصاد تغییر می‌کند، اشکال دیگری از ROI حاصل می‌شود.

در مطلب آینده به ارائه کاربرد نرخ بازگشت سرمایه در سهام بورس تهران خواهیم پرداخت و چند شرکت را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد

مالکیت مادی و معنوی این سایت متعلق است به namasashm.com